Pagina's

donderdag 2 mei 2013

Cursus Damschreeuwen groot succes!

Schreeuwen is letterlijk het verheffen van de stem. In het algemeen wordt schreeuwen gebruikt om iets duidelijk te maken, denk bijvoorbeeld in paniek situaties. Wanneer je in de stad loopt en een vriend in de verte ziet lopen, kan er weleens een schreeuw geproduceerd worden. Voor de desbetreffende omgeving is dit heel irritant en kan intimiderend overkomen.

De schreeuwer valt echter wel meteen op en je onthoudt zijn of haar hoofd. Of je dit nou wilt of niet. Het is dan ook geen wonder dat een groot deel van de Nederlandse bevolking een ontzettende hekel heeft aan reclames. Vele bedrijven gebruiken namelijk deze schreeuwtechniek.

Dit is echter best raar, want schreeuwen gaat over het algemeen gepaard met negatieve aandacht. Je kan het vergelijken met het voor de grap aanzetten van een brandalarm midden in een tentamen.

Zo heeft de Mediamarkt ontzettende schreeuwreclames en eigenlijk is de gevel niet zo heel anders. Er staat ongeveer honderd keer Mediamarkt op. Dit zijn geen kleine letters, maar je kan het van kilometers afstand lezen. Ik heb daarbij nog nooit iemand gehoord die de reclames leuk of boeiend vond. Toch komen we met ze alle massaal op de winkel af.

Het maakt dan niet uit hoe bedrijven met ons omgaan, omdat zij ons onbewuste controleren. Dit is in een zeer enge gedachte. De eerste stap om dit enge proces te laten stoppen, is het creƫren van bewustwording bij de consument zoals jij en ik. Vandaar deze post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten