Pagina's

woensdag 8 mei 2013

Het onbekende spel

     
Bij elk prijskaartje wordt er door de verkoper of concern nagedacht over de prijs. Zij gebruiken hierbij psychologische technieken. Zo zie je bijna nooit ronde getallen. Het eerste getal moet laag zijn, want het zorgt ervoor dat ons brein het product een stuk goedkoper gaat zien. Zo worden er bijvoorbeeld meer t-shirts verkocht van 19,99 dan t-shirts van 20,- euro. De "lagere" prijs stimuleert dus impulsaankopen. Terwijl we allemaal kunnen zeggen dat beide shirts 20 euro kosten. Deze techniek wordt ook gebruikt bij bijvoorbeeld onze "goedkope" droomvakanties. Heb je ooit vakantiereizen met een prijskaartje van exact duizend euro gezien? Ik acht de kans erg klein. Je hebt waarschijnlijk wel een vakantiereis met een prijskaartje van 995 euro waargenomen. Ook hier wordt voor het lagere getal gekozen (9 in plaats van 10).

Maar bij echte luxeproducten geldt het tegenovergestelde. De prijs moet dan ook exclusiviteit met zich mee dragen. Denk aan de dure presentjes die een "verliefde" zakenman aan zijn vrouw geeft. Zij voelt namelijk door een echt duur sieraad veel exclusiever en de man is trots dat die het dure ding zo uit de losse heup heeft kunnen betalen. Daarom zou je weinig sieraden van 2995 euro en wel van 3010 euro, omdat het een stuk duurder oogt.

Iedereen is dus gevoelig voor de bewust gemaakte prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten