Pagina's

dinsdag 7 mei 2013

Zuivere koek die Bananen



Vandaag in de supermarkt waren mijn vertrouwde bananen op en ik moest hierdoor afwijken van mijn normale keuze. Er lagen alleen nog te dure Fair Trade bananen, maar door mijn verslaving heb ik ze toch gekocht.

Het was een rip uit mijn lijf als arme student zijnde. Echter zit er ook een goede kant aan deze bananen, ze zijn namelijk Fair Trade. Deze bananen zijn op een ethisch verantwoorde manier geteeld. De bananenboeren worden bijvoorbeeld niet uitgebuit.

Dit is bij mijn goedkopere bananen wel waarschijnlijk het geval. Daar wordt waarschijnlijk weinig rekening gehouden met mensenrechten. Daarentegen wordt er wel degelijk door de desbetreffende bedrijven naar de inkoopprijzen gekeken.

Ik vraag me af waarom de supermarkten producten willen voorkopen waar misschien wel kinderarbeid of slavernij aankleeft. Wij de consument worden met de Fair Trade bewust gemaakt dat eigenlijk de andere concurrerende producten niet ethisch kloppen.

Het erge is dat bij ons de verantwoordelijkheid wordt neergelegd. Wij moeten kiezen tussen een laaggeprijsd product of een sociaal en cultureel verantwoord product die duurder is. De hele winkel hoort toch vol te zijn met producten waar uitbuiting, slavernij, marteling en andere soorten gruwelijke taferelen worden uitgesloten. Niemand wilt daar toch mee verbonden zijn.

Maar wij, de consument kunnen niet de wereld veranderen, want we hebben te weinig invloed op het aanbod. De politiek zou een stuk meer kunnen betekenen.

Zij zou bijvoorbeeld meer controle kunnen het uitvoeren op multinationals en distributiekanalen en door middel van regels ervoor zorgen dat er schone producten in de schappen komen te liggen. Dit zal waarschijnlijk niet gebeuren, omdat de schone producten als te duur worden gezien wat tot verslechtering van de economie zal betekenen. Dit is een slechte gedachte die vooral op het korte termijn is gebaseerd.

Maar wanneer er echt alleen maar schone producten mogen worden aangeboden, zal de vraag naar deze producten natuurlijkerwijs groeien. Dit zorgt ervoor dat de prijzen van deze producten zullen dalen. Dus op lange termijn is er geen probleem. Alleen moeten multinationals de juiste koers varen, anders zal het tot (terechte) faillissement kunnen leiden.

Willen we dus echt een eind maken aan de niet-ethische producten moet de politiek verantwoordelijkheid nemen en moet deze niet bij de consument worden neergelegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten