Pagina's

vrijdag 10 mei 2013

Elektrische Goden

De schrik van de dag

Vandaag ben ik op mijn dooie gemak naar de sportschool gefietst. Het tempo zat er niet helemaal in en het dagdromen nam de overhand. Gewoon de heerlijke tijdloze fietstocht die je onbewust naar plaats van bestemming brengt. Ik fietste op een rustige weg en hoorde de vogels prachtige toonladders bespelen. Het was dus stil op straat en kon vanuit mijn optiek zonder enige moeite links afslaan. Daar ging ik dan met de haren door de wind in een sukkeldrafje naar links. Opeens zag ik in mijn ooghoek een blauw gevaarte en rukte zonder enige aarzeling aan het stuur om mijn oude koers te herpakken. Ik schrok me rot! Verder hoorde ik vooral een set banden mij passeren. Het was een Prius. De koning onder de schone auto's die mij als een echte auto kan verwonden.

Daarom wil ik het vandaag hebben over de o zo zuinige Prius. De auto verbruikt weinig, omdat er twee motoren inzitten. Namelijk een verbrandingsmotor en elektromotor.  De uitstoot is te evenaren met die van kleine auto's. Hier is natuurlijk niets mis mee. De mensen die in de Prius rijden zijn dan ook vaak erg milieubewust en verafschuwen de grote benzine verbruikers.

Maar beste milieuactivist, de marketing heeft het ook van jou gewonnen. De auto is helemaal niet zo schoon. De onderdelen worden wereldwijd gemaakt en per schip naar Japan vervoerd. Ook zorgt de productie van de Prius voor een stuk meer giftig afval dan bij een "normale" autofabrikant. Dit zorgt er dan ook voor dat de Prius slechter voor het milieu is dan de hedendaagse benzineauto.

Mijn excuses voor het slechte nieuws de heer milieuactivist, maar wil niet weer een keer aangereden worden door een te stille auto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten