Pagina's

donderdag 30 mei 2013

De macht van het Frame



Adverteren is iets waar vroeger al veel mee werd geĆ«xperimenteerd. Zo ook in de vroegere overvolle Bioscopen. Een van de pioniers was James Vicary. Hij was een van de eerste marktonderzoekers die speelde op ons onbewuste. We kennen allemaal wel het verhaal dat er met 1 frame (0,03 seconde) reclame werd getoond. Zo stond er in zo'n frame Hungry? Eat popcorn, maar onze hersenen zijn veel te traag om maar iets van de boodschap te lezen. Toch ging de omzet van het popcorn met zo'n 60 procent omhoog!

Dit was dus een echte Top ontdekking om de consumenten onbewust te bespelen. Hierdoor kon zelfs een kleuter met knip en plak ervaring ongekende macht uitoefenen. Hierdoor is de techniek na grondig onderzoek illegaal verklaard. Het allermooiste van het verhaal is dat de resultaten door Vicary verzonnen zijn en heeft dat met gehangen hoofd bekend.  Het was dus een wanhopige poging om zijn adverteertechniek letterlijk te adverteren. Dit is al bijna 50 jaar geleden en geloofde gister nog in deze framemythe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten