Pagina's

maandag 13 mei 2013

Wij, De gemuteerde Madelief

Ik begrijp dat bij het lezen van mijn titel de vraagtekens door je hoofd heen vliegen. Zo zou je kunnen denken dat ik weinig van de biologie begrijp, omdat wij (de mens) niet van een simpel bloempje afstammen.  Heel simpel wil ik het madeliefje niet noemen, aangezien de plant erg in trek is bij vrouwen van middelbare leeftijd.

Waarom een Madeliefje in je titel?

Een bloempje als het madeliefje hoeft geen keuze te maken, want die keuzes zijn al voor haar gemaakt. Zij bepaalt niet of ze op een keukentafeltje staat of wordt ondergezeken door een tackel met blaasproblemen. Hoe het madeliefje haar leven leeft, wordt dus vooral door de mens bepaald. Ik heb bijvoorbeeld mijn moeder vaak genoeg fluitend een iets uitgedroogd madeliefje zien weggooien of zijn of haar broertjes zien amputeren. Het is een ondragelijk beeld waar enig schuldgevoel ontbreekt.

In de marketing gaat het niet echt anders, alleen zijn wij degene die worden bespeeld. Zo worden er slimme technieken uit de wetenschap gebruikt om de consument zoveel mogelijk te beïnvloeden en te sturen. Hierdoor zijn onze keuzes net zoals bij het madeliefje niet echt vrij te noemen. Vandaar de titel: Wij, de Gemuteerde Madelief.

Ondergewaardeerd Slachtoffer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten