Pagina's

woensdag 15 mei 2013

Bier veroorzaakt Burgeroorlog

Ik ben als noordeling in het zuiden gaan wonen. Dit beviel me meteen, alleen er waren een paar kleine dingetjes waar ik gewoon als vreemdeling aan het moest wennen. Bijvoorbeeld bij de gesproken taal. Zo komt er bij het groeten soms het woord houdoe langs. Of als er iemand het over zijn vader heeft, wordt er niet over mijn vader gesproken, maar ons pap. Ook vinden vele Brabanders het moeilijk om de t uit te spreken. Zo hoor je nooit wat, maar wa. Eveneens wordt hier de g als een zijde deken uitgesproken, terwijl het bij noordelingen klinkt alsof ze schuurpapier hebben ingeslikt.

De gesproken taal in Eindhoven is dus een beetje anders, maar ik heb het helemaal niet als storend ervaren. Het klinkt namelijk vaak vriendelijker. Daarentegen was er wel in de eerste maand een grote ergernis! Dit was namelijk het Bavaria bier... De heerser van de zuidelijke provincie. Waar ik vandaan kom, wordt het bier beticht van een slechte smaak, te goedkoop en heeft het een mietjes imago. Hier was ik het dus volledig mee-eens, terwijl ik me eigenlijk geen bewuste slok van het afschuwelijke bier kon herinneren.

Toch bleef ik de eerste maand achter mijn standpunt staan en kocht ik vaak ander bier wat tot veel ophef leidde bij de Brabanders. Zij waren natuurlijk weer verknocht op Bavaria pils. Het was een enorme bierstrijd die ik eigenlijk niet kon winnen. Toen ik dit besefte, gaf ik Bavaria de kans om mij te overtuigen van haar bier en dat was gelukt.

Het heeft dus een maand geduurd dat ik me had overgegeven aan Bavaria bier. De marketing van concurrerende bierbrouwers en de collectieve mening van mijn sociale omgeving hadden zo'n kracht dat ik het bier verafschuwde zonder het echt te kennen.

Ik was extreem gemanipuleerd en wil hierom mijn excuses aan Bavaria aanbieden.

PS Bavaria fanaten er is ook ander Bier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten